20 دسامبر 2022- مطالعه ی اخیراً منتشر شده درDiabetes Care ، عدم تحمل گلوکز بارداری(GGI)  را به عنوان یک عامل خطر برای دیابت در آینده شناسایی کرده است. عدم تحمل گلوکز حاملگی، یک نتیجه ی غیر طبیعی از غربالگری اولیه برای دیابت بارداری (GDM) بدون تشخیص دیابت بارداری، است.

زنان باردار در سراسر جهان برای دیابت بارداری غربالگری می شوند. تاکنون، عدم تحمل گلوکز در بارداری، به عنوان یک عامل خطر شناخته شده برای دیابت معرفی نشده بود. داریل جی سلن و همکارانش از واحد دیابت در بیمارستان عمومی ماساچوست، ارتباط بین GGI و دیابت پس از بارداری را بررسی کردند.

برای پاسخ به این سوال، که "آیا عدم تحمل گلوکز حاملگی یک عامل خطر برای دیابت در آینده است؟" محققین یک مطالعه ی همگروهی گذشته نگر بر روی افرادی که برای مراقبت های دوران بارداری و مراقبت های اولیه ی پس از زایمان تحت نظارت قرار گرفته بودند، انجام دادند. عدم تحمل گلوکز در بارداری، با آزمایش غربالگری خوراکی گلوکز بعد از هفته ی 24ام حاملگی بررسی می شود. عدم تحمل گلوکز در حاملگی، زمانی تایید می شود که نتیجه ی تستOGTT (تست تحمل گلوکز خوراکی) غیر طبیعی است اما معیارهای دیابت حاملگی را برآورده نمی کند. در این مطالعه بروز دیابت نتیجه اولیه در نظر گرفته شد. برای مقایسه ی خطر ابتلا به دیابت در بیماران مبتلا به GGI و تحمل گلوکز طبیعی، آنها از مدل های خطر متناسب کاکس با زمان قرار گرفتن در معرض متفاوت و متغیرهای کمکی استفاده کردند.

از 16836 فرد مورد بررسی، 2943 دچار عدم تحمل گلوکز در حاملگی، 20359 دارای تحمل گلوکز طبیعی و 909 دچار دیابت حاملگی بودند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

·        پس از میانگین 8.4 سال پیگیری، 428 نفر به دیابت مبتلا شدند.

·        خطر ابتلا به دیابت در آینده برای افراد مبتلا به عدم تحمل گلوکز حاملگی، در مقایسه با افرادی که تحمل گلوکز طبیعی در بارداری داشتند، افزایش داشت(نسبت خطر تعدیل شده[aHR] 2.01).

·        خطر ابتلا به دیابت با تعداد مقادیرغیر طبیعی OGTT افزایش می یابد(صفر: نسبت خطر تعدیل شده 1.54؛ یک: نسبت خطر تعدیل شده 2.97؛  GDM: نسبت خطر تعدیل شده 8.26،برای هر یک در مقایسه با تحمل گلوکز طبیعی).

·        از موارد ابتلا به دیابت ده سال پس از زایمان، به ترتیب 8.5 درصد و 28.1 درصد به GGI وGDM ، مربوط بود.

نویسندگان نوشتند: عدم تحمل گلوکز در بارداری، خطر ابتلا به دیابت را در آینده افزایش می دهد. ما بر اساس داده‌های بالینی روتین موجود، گروه ناشناخته‌ای را شناسایی کردیم که غربالگری بیشتر و پیشگیری فعال از دیابت برای آنها ممکن است مفید باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/gestational-glucose-intolerance-tied-to-risk-of-future-diabetes-study-reveals-103971